*

Raapustuksia kehittyvän yhteiskunnan puolesta Kirjoituksia ensisijaisesti tietoyhteiskunnan kehitykseen, luonnon- ja eläinsuojeluun, sekä kansalaisoikeuksiin liittyvistä aiheista.

Vastine Olli Leppäselle - Väärinkäsityksiä kaupallisesta suoja-ajasta

Verkkotutka.fi uutisoi lauluntekijä/muusikko Olli Leppäsen huolesta musiikinteon kannattavuudesta Piraattipuolueen esittämillä tekijänoikeuden suoja-ajoilla. Leppäsen huoli toimeentulosta on tietenkin aito, sillä hänen kertomansa mukaan teoksen tekemiseen ja sille oikean esittäjän löytymiseen ja tuottamiseen voi helposti kulua kymmenenkin vuotta.

Kaupallinen suoja-aika tarkoittaa aikaa, jolloin tekijällä on yksinoikeus päättää teoksen kaupallisesta käytöstä tai käyttämättömyydestä. Useimmilla aloilla tällaisia erioikeuksia ei ole olemassakaan.

Haluan huojentaa Leppäsen mieltä tällä varsin yksinkertaisella korjauksella. En tiedä mistä virheellinen käsitys Leppäselle on kantautunut, mutta Piraattipuolue ei tavoittele mallia jossa teoksen tekijä voisi menettää oikeudet teokseen jo ennen julkaisua, vaan Piraattipuolue on nimenomaisesti tarjoamassa suoja-aikaa julkaistulle teokselle. Piraattipuolueen tavoite on antaa teokselle 5-10 vuoden kaupallinen suoja-aika teoksen julkaisusta, ei tekohetkestä. Määritellyssä ajassa teos yleensä ehtii tuottaa merkittävimmän osan kaikesta tuottamastaan tulosta tekijälleen silti tarjoten mahdollisuuden teoksen hyödyntämiseen vielä tulevaisuudessakin.

Vaikka kaupallisen suoja-ajan loputtua yksinpäätäntäoikeus teoksen käytöstä lakkaa ja tarjoaa muillekin mahdollisuuden hyödyntää jo olemassaolevaa teosta osana muuta kokonaisuutta, jatkokehittää sitä tai muutoin hyödyntää, on yhtälailla myös alkuperäisellä tekijällä teokseen täydet käyttöoikeudet edelleen. Myös moraaliset oikeudet koskevat teosta vielä kaupallisen suoja-ajan päätyttyäkin.

Leppäsen pelkäämää tilanne ei ole mahdollinen Piraattipuolueen esittämin toimintamallein.

 

Jos pidät mielipiteistäni tai haluat tukea ehdokkuuttani, osoita se vaikka liittymällä FB-sivuni seuraajaksi ja levitä tietoa ehdokkuudestani eduskuntavaaleissa Uudenmaan vaalipiirissä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Wiljami Ilmarinen

" Piraattipuolueen tavoite on antaa teokselle 5-10 vuoden kaupallinen suoja-aika teoksen julkaisusta, ei tekohetkestä. Määritellyssä ajassa teos yleensä ehtii tuottaa merkittävimmän osan kaikesta tuottamastaan tulosta tekijälleen silti tarjoten mahdollisuuden teoksen hyödyntämiseen vielä tulevaisuudessakin."

Tuossa on sellainen olettama, että musiikkikappale alkaa heti ilmestymisensä jälkeen tuottamaan tuloa tekijälleen. Näin kuitenkaan ei läheskään kaikkien kappaleiden kohdalla ole. On monia tapauksia, missä täysin uutena sovituksena esitetään vanha aikoja sitten julkaistu kappale, josta tulee hitti vasta tätä kautta. Lisäksi tv-ohjelmista tai elokuvien soundtrackeilta löytyy kappaleita, jotka ovat julkaisuhetkellään jääneet täysin tuntemattomiksi, mutta näiden siiten uudessa yhteydessä tullut tutuksi yleisölle. Tuo teidän linjaus 5-10 vuodesta jättää tällöin tekijän vaille tälle kuuluvaa ansiota.

On hyvä että artisteja ajetaan esiintymään, eikä luoteta pelkkään levymyyntiin, mutta teidän linjaus jättää monet vielä tuntemattomat tai vähemmän tuottoisat säveltäjät täysin vaille turvaa tuloista.

Käyttäjän palmulehto kuva
Pasi Palmulehto

Se, että joissain kohtalaisen harvoissa tapauksissa teos alkaa menestyä vielä vanhemmalla iällä, ei ole riittävä syy lukita kaikkia teoksia pitkiksi ajoiksi. Lakeja ei voida kirjoittaa ottaen huomioon jokainen poikkeustapaus.

Vaikka jokin teos tulisikin suosituksi vasta pitkiä aikoja tekemisen jälkeen, tekijä voi hyötyä menestyksestä. Moraalisissa oikeuksissa määritelty isyysoikeus on tärkeä tekijä yhtälössä. Jos teos alkaa menestymään, se saa tunnettavuutta ja tuo sitä myös tekijälleen. Tämän jälkeen on kohtalaisen varmaa, että tekijän tulevat teokset ovat monien silmissä paljon kiinnostavampia kuin aiemmin. Onkin vain positiivista jos kaupallinen suoja-aika lakkaa aiemmin ja ehkä jopa sitä kautta kannustaa käyttämään teosta osana jotakin uutta. Jokin niinkin yksinkertainen kuin elokuva jossa hyvässä kohtauksessa soi aiemmin tuntematon kappale taustalla, voi tuoda biisille suuren suosion. Tuon biisin tekijällä on valmis asiakaskunta seuraavaa levyä julkaistessaan.

Wiljami Ilmarinen

En sanoisi että tällaiset tapaukset ovat kohtalaisen harvinaisia. Esim. nykyiset r'n'b sekä rap-genren säveltäjät/tekijät käyttävät biiseissään vanhoja 1960- ja 1970-luvun soul ja r'n'b kappaleita biisiensä runkoina. Sitä kautta julkaisuajankohtanaan vähemmän tunnettuja kappaleita tullut suuren yleisön tietoisuuteen. Tällainen käytäntö ei ole poikkeavaa, vaan lähinnä tapa tehdä kappaleita ko. tyylilajissa.

Tämän päivän musiikki on meille kertakäyttö kamaa tässä ajassa. Musiikissa nämä jutut tuppaavat kiertämään, ja kenties 2020-luvulla sitten taas aletaan kaivella 2000-luvun alun "katalogia", josta sitten tehdään uusia sovituksia sen hetken artisteille. Lähinnä 10-20 vuotta olisi hyvä suoja-aika, joka takaisi varmasti tekijälle oikeuden työnsä tuloksiin.

Toimituksen poiminnat